Вибір професії - справа складна. І, на жаль, часто буває що ні сама дитина, ні її родичі не в змозі однозначно визначитися в цьому питанні: сьогодні чадо хоче бути «фізиком», завтра - «ліриком»... Якщо ваша сім'я зіткнулася з проблемою вибору шляху для підростаючого покоління, варто звернутися за допомогою до фахівців.
Отже, хто ж може посприяти нам у цьому питанні?
Першим визначенням здібностей дитини, як правило, займається шкільний психолог. У 8-9 класі учні проходять тест професійної орієнтації Клімова, що дозволяє приблизно окреслити коло бажаних спеціальностей. У ньому професії розділені на групи.
1. «Людина - природа». Представникам цієї групи слід вибирати професію серед спеціальностей, які мають справу з рослинами і тваринами (екологи, агрономи, зоотехніки, ветеринарні лікарі).
2. «Людина - техніка». Цим дітям краще пов'язати свою професію з машинами та приладами (інженери, слюсарі, механіки, водії тощо).
3. «Людина - людина». Тим, хто потрапив до цієї групи, бажано займатися роботою, пов'язаною зі спілкуванням (вчителі, соцпрацівники, психологи, продавці, консультанти).
4. «Людина - знакова система». Найкраще у представників цієї групи виходить робота з цифрами (економісти, бухгалтери, фінансисти, статисти).
5. «Людина - художній образ». У цій групі - творчі люди (артисти, журналісти, письменники, художники).
Як свідчить практика, у шкільному віці діти надають великого значення самовираженню, тому часто потрапляють у групу «людина - художній образ». Тож наступним етапом стає більш точне тестування на відповідність обраній професії. Наприклад, якщо дитина надала перевагу розділу «людина - техніка», вона проходить тест на концентрацію уваги і тип темпераменту. І якщо результати другого тесту не сприяють успішності в обраній сфері діяльності, перевіряється розділ, за яким було набрано трохи менше балів (можливо, людина може продавати або рекламувати техніку).
Підготувала практичний психолог ОЗ
Бондаренко К.В. |