Під час проходження практики студенткою Поповою О.Р. у Новооржицькій ЗОШ І- ІІІ ступенів було проведено дослідження серед учнів 6 – 9-го класів. Метою цього дослідження було виявлення статево-рольових особливостей прояву агресії у підлітків. Для цього були підібрані три методики:
1. «Статево-рольовий опитувальник» С. Бем
2. «Опитувальник рівня агресивності» Басса-Дарки.
3. «Шкала триважності» Дж. Тейлор.
1. «Статево-рольовий опитувальник» С. Бем (діагностує маскулінність-фемінність).
У 95% учнів, незалежно від статі можна констатувати андрогінність (це одночасна присутність в однієї людини стереотипних для даного суспільства ознак чоловіка і жінки (необов'язково у рівній мірі). Але потрібно відзначити, що все одно результат у більшості дівчат має тенденцію до фемінності, у хлопців- до маскулінності. Також є декілька винятків, це дівчата ,показники яких мають тенденцію до маскулінності та хлопці з тенденцією до фемінності, але ці показники не критичні і також знаходятся у межах визначення андрогінності. До 5% входять результати учнів, які мають явну маскулінність( у хлопців) та фемінність (у дівчат).
2.«Опитувальник рівня агресивності» Басса-Дарки.
Показники всіх учнів знаходяться у межах норми, значних відхилень не виявлено. В цілому хлопцям більш властивий фізичний прояв агресії, також вербальна агресія. Свою агресивність та ворожість відносно до когось вони виражають більш відкрито, але така реакція також залежить від обставин та не є однозначною для всіх хлопці. У переважної більшості дівчат агресія непряма (злобні плітки, жарти, роздратування). Також треба відмітити, що є учні в яких майже всі показники агресивних реакцій занижені, це може свідчити про те, що такі діти не можуть постояти за себе і проявити агресію там де вона необхідна. Як правило у таких дітей більші показники по шкалі «почуття провини», в купі це дає нам можливість говорити про низьку самооцінку та тревожність.
3. «Шкала триважності» Дж. Тейлор.
Результати цієї методики не дали відмінностей у показниках дівчат та хлопців, тобто тривожність властива для всіх в однаковій мірі. 90% показників вказують на середній рівень тривожності з тенденцією до високого. Цей показник є нормою.
Однак з цього можна зробити висновок, що незалежно бід поведінки, характеру та прояву агресивних реакцій, всі діти тривожні майже однаково. Підлітковий період один з найскладніших у житті людини, бо це період повних змін. Змінюється організм, психіка та як наслідок реакції та поведінка, це період остаточної гендерної ідентифікації.
Підготувала студентка-практикантка
Олександра Романівна Попова |